EU:S FODELSEDAG OCH OVANTAD SOL I BRYSSEL

-Ni har verkligen valt ratt helg att besoka stan. Romfordraget och EU:s start fyller 50 ar just nu och hela Bryssel ar fyllt av gratisevenemang.
Var van Sofia som gor praktik pa CMI, Martti Ahtisaaris krishanteringsNGO, moter Felicia och mig i EU:s centrum Schumankvarteren. Dar har hon funnit en bostad som hon delar med tre andra europeer, och en av pojkvannerna i huset har precis avslutat en 40 dagar lang fasta och ater sin forsta puré, medan vi smorjer kraset efter en lang resa.
image28
Forsta gratistillfallet bjuds samma kvall, konsert pa undergroundklubben Reciclart. Reklamen lovar mer an den haller och fascinerade betraktar vi genom rokdimmor ett skrikigt punk-rock-popband med blodiga armar. Kvallens kap ar min toalettbiljett for hela aftonen, endast 2 euro! I Belgien maste man namligen alltid betala ute for att strila. Synd att jag inte har diarré...
Kvallens raddning blir tre unga, talangfulla opretentiosa musiker som forgyller natten pa Sofias irlandska kvarterspub The Old Oak. Rekommenderas ifall man nar Bryssel!
I metrokorridorerna dar kvallen bjod mat- och kladesutskankning at hemlosa, moter vi nasta dag marknad och fyra ungdomar som star med skyltar och delar ut FREE HUGS at forbipasserande; idag en varldsspridd aktionsidé skapad av australienaren Juan Mann for att gora folk gladare. (se http://www.freehugscampaign.org/ for mer inspiration och info) Jag kan inte lata bli att tanka att de dar oppna armarna nog hade behovts har kvallen innan med...

image29
Belgien kanns nastan som hemma efter mer exotiska Spanien; husen, vadret, traden och folk ser mer ut som i Norden. Men framforallt ar det skont for mig att fa tala franska som jag ju anda kan ratt okej, efter allt spanskt stakande. For Felicia ar det tvartom; en termin som spansk Erasmus har nastan trangt undan all franska! Men hon aterfinner den sakta i bakhuvudet.

Bryssel bjuder oss sin vardagsratt regn och vi gommer oss pa Musée de la Bande Dessinée dar Belgiens alla varldskanda seriefigurer och upphovsman finns presenterade. Senast var jag har for elva ar sedan med min Tintinfanatiska fader och museet ar sig likt.Fascinerad vandrar man omkring och forstar vad miljon har for betydelse for kreativitet. Det ar nog ingen slump att figurer som Gaston, Lucky Luke, Spirou, Tintin och Smurfarna alla ar landsman. Och vi provar alla Haddocks kaptenslook. Inte se illa?


Efter en mysig middag bar det av till Atomium, Belgiens arkitektoniska stolthet fran varldsutstallningen 1955, dar det idag bjuds pa live-sand artistkavalkad for att fira EU. Tiotusentals manniskor har samlats och tillsammans hor vi The Scorpions, Gypsy Kings, Lou Bega m fl sjunga for Europa. Roligast ar nog att mota Sofias vanner och kvallen slutar sent.

image30

Nasta morgon bjuds vi pa varsol och vandrar runt i Bryssels centrum dar gammalt och nytt trangs. Mangder av rivnings- och byggnadsarbeten pagar, det mesta jag sett i en huvudstad. Och allt byggs inte for EU:s natverk. Har man tur springer man ocksa pa en av de ganska manga fasaderna malade med seriefigurer.

Som trogna turister ser vi historiska Grand Place, Maneken pis, Sablonkvarteren, ater pommes frites och belgiska vafflor, gaufres. Men ocksa Janneke Pis, den yngre flickvarianten av ett pissande barn, som ar gomd bredvid Delirium, en trearig pub med varldsrekord i olsorter. Har du som finne hemlangtan i Bryssel kan du finna Lapin Kulta bland de over 2050 sorterna har. Vilka svenska oler som natt arkivet vet jag ej, men sakert nagra. Vi nojer oss med belgiska, delikata fruktoler som Systembolaget och Alko kanske skulle borja importera? tanker jag medan vi sitter och smuttar.

image32
For att tacka in all europeisk smak och historia innehaller fodelsedagshelgen ocksa en gratis jazzfestival for en dag. Vi lyckas na en kvallskonsert med svenska Magnus Lindgrens kvartett och njuter av improviserande, speciellt eftersom pianisten blivit kvar i Sverige!
Var sista dag avancerar stan till sommarvarme och total sol, vilket mina flamlandska vanner Diederik och Alex som jag traffar bekraftar att ar ytterst tursamt. Tillsammans sitter vi i UV-stralarna pa utekaféer och njuter. Och jag lyckas antligen fa pa mina lopskor, for forsta gangen pa hela min resa, och omringar med mina steg hela EU:s karna. Slutligen kommer helgens kanske basta konsert: jam session hemma hos Sofias vanner. Gitarrerna plockas upp, sangerna improviseras och Sofia lagger sitt virtuosa fiolspel och Felicia sin naktergalrost over allt. Folk fran olika horn av Europa forenas genom musiken. Och jag tanker att

nog torde val EU:s fader Monnet och Schuman ha varit glada om de kunnat se oss nu? Detta ar det verkliga firandet av EU-tanken.

 

 

Ol och choklad - masten att gilla om man ska bo i Belgien

(pommes friten som harror harifran med saknas pa bilden)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0